Δημητρίου Μίχα, φιλολόγου
Τὸ κεντημένο μαντήλι ἀπασχόλησε καὶ τὴν λογοτεχνικὴ παραγωγὴ εἴτε μὲ παραστάσεις ἀπὸ τὶς ὀμορφιὲς τοῦ φυσικοῦ κόσμου, εἴτε τῆς ἀγροτικῆς ζωῆς τῆς ὑπαίθρου, εἴτε εἰκόνες ἀπὸ τὴν καθημερινὴ ἀστικὴ πραγματικότητα.
Αδελφότητα Ζωτικιωτών Αθήνας”
Σύλλογος Ζωτικιωτών "Η ΒΡΥΤΖΑΧΑ"
Δημητρίου Μίχα, φιλολόγου
Τὸ κεντημένο μαντήλι ἀπασχόλησε καὶ τὴν λογοτεχνικὴ παραγωγὴ εἴτε μὲ παραστάσεις ἀπὸ τὶς ὀμορφιὲς τοῦ φυσικοῦ κόσμου, εἴτε τῆς ἀγροτικῆς ζωῆς τῆς ὑπαίθρου, εἴτε εἰκόνες ἀπὸ τὴν καθημερινὴ ἀστικὴ πραγματικότητα.
Τό μαντήλι βέβαια γιὰ τὰ τραγούδια τῆς Ξενιτιᾶς κυριολεκτεῖ μὲ τὴν φράσι : «Τό λερωμένο μαντήλι». Εἶναι τὸ μαντήλι μνήμης τῆς ἀναχώρησης καὶ τοῦ ἀποχαιρετισμοῦ τοῦ ξενητεμένου μὲ τοὺς οἰκείους του, τὴν ἀγαπημένη του καὶ τὸν τόπο του.
Δημητρίου Μίχα
IV. Τὸ Μαντήλι στὸ τραγούδι: «Ο Μενούσης»
Ἐπίσης σὲ ἕνα πολὺ δημοφιλὲς δημοτικὸ τραγούδι «ὁ Μενούσης»22 , γίνεται ἀναφορὰ γιὰ πρότασι ἀπὸ ἄνδρα πλυσίματος τοῦ μαντηλιοῦ του καὶ ἀποδοχὴ ἀπὸ τὴν γυναίκα πού συνάντησε σὲ ἕνα πηγάδι, πρᾶγμα πού σημαίνει, σύμφωνα μὲ τὰ τότε εἰωθότα, πώς ἐνέδωσε στὴν ἐρωτικὴ πρόκλησι- πρόσκλησι, μὲ τραγικὰ ὅμως ἐπακόλουθα.
Δημητρίου Μίχα
ΙΙΙ. Το μαντήλι στο Δημοτικό τραγούδι
Στὴν Λαογραφία τὸ μαντήλι εἶχε σημαντικὴ θέσι γιατὶ ἦταν σημαντικὸς καὶ ὁ ρόλος του στὴν ζωὴ τῶν ἀνθρώπων καθὼς ἀναφέρεται στὰ διάφορα ἔθιμα μας, ἀπὸ τὴν ἀρχαιότητα, τὴν Ρωμαϊκὴ - Βυζαντινὴ ἐποχὴ, περνώντας ἀπὸ τὴν Τουρκοκρατία στὴν Νεώτερη περίοδο, μέχρι τοὐλάχιστον τὴν δεκαετία τοῦ 1950-60.
Σουλιώτικες φορεσιές, “Ταξίδι πολιτισμού και ιστορίας στην Ελλάδα μέσα από τις γυναικείες παραδοσιακές φορεσιές” (πηγή: epirusgate.gr)
Δημητρίου Μίχα
Ι. Εἰσαγωγικὰ
Τὸ μαντήλι εἶναι ἀπὸ τὰ στοιχεῖα ἐκεῖνα πού ἔχουν ἐνεργὸ ρόλο στὸ λαϊκὸ βίωμα τῆς ἀνθρώπινης ψυχῆς, ἐκφραζόμενο καὶ στὸ περιεχόμενο τῆς δημοτικῆς μούσας.
Του Δημητρίου Σωτ. Μίχα
Ὁ πάλαι τῷ Μωσεῖ συλλαλήσας, ἐπὶ τοῦ ὄρους Σινᾶ διὰ συμβόλων. Ἐγὼ εἰμι, λέγων ὁ Ὤν, σήμερον ἐπ' ὄρος Θαβώρ, μεταμορφωθεὶς ἐπὶ τῶν μαθητῶν, ἔδειξε τὸ ἀρχέτυπον κάλλος τῆς εἰκόνος, ἐν ἑαυτῷ τὴν ἀνθρωπίνην, ἀναλαβοῦσαν οὐσίαν, καὶ τῆς τοιαύτης χάριτος, μάρτυρας παραστησάμενος Μωϋσῆν καὶ Ἠλίαν, κοινωνοὺς ἐποιεῖτο τῆς εὐφροσύνης, προμηνύοντας τὴν ἔνδοξον διὰ Σταυροῦ,καὶ σωτήριον Ἀνάστασιν.
Ι. Μότσης
Ο ελλαδικός χώρος πριν από κάποιες χιλιετίες δεν ήταν έτσι όπως τον γνωρίζουμε σήμερα. Το Αιγαίο πέλαγος ήταν στεριά με διάσπαρτες λίμνες, και ποτάμια διέρρεαν την Αιγηίδα. Η εξέλιξη του ελλαδικού χώρου είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τις μεταβολές της θερμοκρασίας του περιβάλλοντος και των πάγων, η τήξη των οποίων προκαλούσαν και τους κατακλυσμούς.
ΠΑΡΟΙΜΙΑΚΕΣ ΦΡΑΣΕΙΣ
Δημητρίου Μίχα
Οἱ Παροιμιακὲς ἐκφράσεις δὲν ταυτίζονται μὲ τὶς Παροιμίες παρ’ ὅτι κάποιες θυμόσοφες διατυπώσεις κάνουν πολλὲς φορὲς δυσδιάκριτα τὰ μεταξὺ τους ὅρια, κυρίως ὅταν συγγενεύουν στὴν ἀλληγορικὴ ἔκφρασι καὶ στὸν λαϊκότροπο χαρακτήρα τους.
Το συμβόλαιο αγοροπωλησίας Ζωτικού στο πρωτότυπο
(Σφραγίδα Οικον. Εφορίας Παραμυθιάς) (2 χαρτόσημα)
Ο Οικονομικός έφορος Παραμυθίας
Πιστοποιεί ότι
Ως προκύπτει εκ του εις τα Γραφεία της Οικονομικής Εφορίας Παραμυθίας ευρισκομένων φάκελλων καταλήψεως και διοικήσεως των εγκαταλελειμμένων τμημάτων των αποδημησάντων εις Τουρκίαν Οθωμανών
Δημητρίου Μίχα, φιλολόγου
Ἡ Ὡραία Ἑλένη ὑπῆρξε ἴσως ἡ πιὸ πολυθρύλητη καὶ πολυύμνητη μυθικὴ γυναικεία μορφὴ στὴ λογοτεχνία καὶ γενικώτερα στὴν Τέχνη. Μᾶς παραδίδεται ὡς μιὰ γυναῖκα μὲ θεϊκὴ ὀμορφιὰ ἀλλὰ καὶ μὲ ἀνθρώπινες ἀδυναμίες. Ὁ μῦθος γιὰ τὴν γέννησι της τὴν ἐκθέτει μὲ διάφορες ἐκδοχές.
Σελίδα 4 από 53