Μέρος δεύτερον
Στόν Ναὸ ὑπάρχουν ἕντεκα γραπτὲς ἐπιγραφές, οἱ ὁποῖες προσφέρουν πολύτιμες πληροφορίες γιὰ τοὺς ἱδρυτάς, τὶς κτηριακὲς ἀνακαινίσεις, καὶ γιὰ τὴν εἰκονογράφησι τῆς Μονῆς.
Αδελφότητα Ζωτικιωτών Αθήνας”
Σύλλογος Ζωτικιωτών "Η ΒΡΥΤΖΑΧΑ"
Μέρος δεύτερον
Στόν Ναὸ ὑπάρχουν ἕντεκα γραπτὲς ἐπιγραφές, οἱ ὁποῖες προσφέρουν πολύτιμες πληροφορίες γιὰ τοὺς ἱδρυτάς, τὶς κτηριακὲς ἀνακαινίσεις, καὶ γιὰ τὴν εἰκονογράφησι τῆς Μονῆς.
Δημητρίου Μίχα
Μέρος πρῶτον
Εἶναι φορὲς ποὺ ἔχουμε ἕναν θησαυρὸ δίπλα μας, στὸν εὐρύτερο μητρικὸ μας τόπο ποὺ δὲ τὸν ἐκτιμοῦμε, οὔτε δείχνουμε τὸ ἐνδιαφέρον ποὺ τοῦ πρέπει. Καὶ ὅμως μὲ μιὰ μικρὴ παρέκκλισι 1800σίων μέτρων ἀπὸ τὴν παραλίμνια βόλτα μας στὰ Γιάννενα, μποροῦμε νὰ ἐπισκεφθοῦμε τὸ Νησὶ τῆς Παμβώτιδας (αὐτὴ ποὺ τρέφει τὰ πάντα) καὶ νὰ διαβοῦμε ὀκτὼ καὶ πλέον αἰῶνες ἱστορίας ποὺ κουβαλᾶ μὲ ἕναν ἀνεπανάληπτο πολιτισμό.
Το έπος του 40΄ και το χωριό μας !
Αξίζει τον κόπο να το διαβάσετε !
Ιδού ποιοι είναι οι Έλληνες, Επος 1940: Πώς η VΙΙΙ Μεραρχία συνέτριψε την ιταλική επίθεση στην Ηπειρο.
Ψηλά στην Ήπειρο, ο χειμώνας είχε ήδη έρθει. Στα Ιωάννινα, ο διοικητής της VΙΙΙ Μεραρχίας Πεζικού (ΜΠ), ο υποστράτηγος Χαράλαμπος Κατσιμήτρος, βρισκόταν στο γραφείο του.
Δημητρίου Μίχα, φιλολόγου
Τὸ κεντημένο μαντήλι ἀπασχόλησε καὶ τὴν λογοτεχνικὴ παραγωγὴ εἴτε μὲ παραστάσεις ἀπὸ τὶς ὀμορφιὲς τοῦ φυσικοῦ κόσμου, εἴτε τῆς ἀγροτικῆς ζωῆς τῆς ὑπαίθρου, εἴτε εἰκόνες ἀπὸ τὴν καθημερινὴ ἀστικὴ πραγματικότητα.
Δημητρίου Μίχα, φιλολόγου
Τὸ κεντημένο μαντήλι ἀπασχόλησε καὶ τὴν λογοτεχνικὴ παραγωγὴ εἴτε μὲ παραστάσεις ἀπὸ τὶς ὀμορφιὲς τοῦ φυσικοῦ κόσμου, εἴτε τῆς ἀγροτικῆς ζωῆς τῆς ὑπαίθρου, εἴτε εἰκόνες ἀπὸ τὴν καθημερινὴ ἀστικὴ πραγματικότητα.
Δημητρίου Μίχα, φιλολόγου
Τὸ κεντημένο μαντήλι ἀπασχόλησε καὶ τὴν λογοτεχνικὴ παραγωγὴ εἴτε μὲ παραστάσεις ἀπὸ τὶς ὀμορφιὲς τοῦ φυσικοῦ κόσμου, εἴτε τῆς ἀγροτικῆς ζωῆς τῆς ὑπαίθρου, εἴτε εἰκόνες ἀπὸ τὴν καθημερινὴ ἀστικὴ πραγματικότητα.
Τό μαντήλι βέβαια γιὰ τὰ τραγούδια τῆς Ξενιτιᾶς κυριολεκτεῖ μὲ τὴν φράσι : «Τό λερωμένο μαντήλι». Εἶναι τὸ μαντήλι μνήμης τῆς ἀναχώρησης καὶ τοῦ ἀποχαιρετισμοῦ τοῦ ξενητεμένου μὲ τοὺς οἰκείους του, τὴν ἀγαπημένη του καὶ τὸν τόπο του.
Δημητρίου Μίχα
IV. Τὸ Μαντήλι στὸ τραγούδι: «Ο Μενούσης»
Ἐπίσης σὲ ἕνα πολὺ δημοφιλὲς δημοτικὸ τραγούδι «ὁ Μενούσης»22 , γίνεται ἀναφορὰ γιὰ πρότασι ἀπὸ ἄνδρα πλυσίματος τοῦ μαντηλιοῦ του καὶ ἀποδοχὴ ἀπὸ τὴν γυναίκα πού συνάντησε σὲ ἕνα πηγάδι, πρᾶγμα πού σημαίνει, σύμφωνα μὲ τὰ τότε εἰωθότα, πώς ἐνέδωσε στὴν ἐρωτικὴ πρόκλησι- πρόσκλησι, μὲ τραγικὰ ὅμως ἐπακόλουθα.
Δημητρίου Μίχα
ΙΙΙ. Το μαντήλι στο Δημοτικό τραγούδι
Στὴν Λαογραφία τὸ μαντήλι εἶχε σημαντικὴ θέσι γιατὶ ἦταν σημαντικὸς καὶ ὁ ρόλος του στὴν ζωὴ τῶν ἀνθρώπων καθὼς ἀναφέρεται στὰ διάφορα ἔθιμα μας, ἀπὸ τὴν ἀρχαιότητα, τὴν Ρωμαϊκὴ - Βυζαντινὴ ἐποχὴ, περνώντας ἀπὸ τὴν Τουρκοκρατία στὴν Νεώτερη περίοδο, μέχρι τοὐλάχιστον τὴν δεκαετία τοῦ 1950-60.
Σουλιώτικες φορεσιές, “Ταξίδι πολιτισμού και ιστορίας στην Ελλάδα μέσα από τις γυναικείες παραδοσιακές φορεσιές” (πηγή: epirusgate.gr)
Δημητρίου Μίχα
Ι. Εἰσαγωγικὰ
Τὸ μαντήλι εἶναι ἀπὸ τὰ στοιχεῖα ἐκεῖνα πού ἔχουν ἐνεργὸ ρόλο στὸ λαϊκὸ βίωμα τῆς ἀνθρώπινης ψυχῆς, ἐκφραζόμενο καὶ στὸ περιεχόμενο τῆς δημοτικῆς μούσας.
Σελίδα 3 από 52