H Σάμος ήταν ένα εξαιρετικά προνομιούχο νησί στην περίοδο της οθωμανικής κυριαρχίας. Του είχαν δοθεί στον 16ο αιώνα φορολογικά και διοικητικά προνόμια. Απαγορευόταν η κατοίκηση Τούρκου πάνω στο νησί της Σάμου, με φιρμάνι του σουλτάνου.
Αρχική
Η τουρκική κατάκτηση δημιούργησε τις συνθήκες για την ανάπτυξη ενός ρεύματος, που οδηγούσε τους κατοίκους από τις πεδινές περιοχές προς τους ορεινούς όγκους.
Η Πελοπόννησος ήταν μια από τις κτήσεις των Βενετών. Κατελήφθη από τους Οθωμανούς και έστησαν τον μηχανισμό διοίκησής τους για ένα διάστημα και στη συνέχεια οι Βενετοί επέστρεψαν, προσπαθώντας να ανακτήσουν τα χαμένα τους εδάφη.
Στην περίοδο της Τουρκοκρατίας δύο ήταν οι πυλώνες διοίκησης για τους Χριστιανούς Ορθοδόξους κατοίκους της αυτοκρατορίας: η σουλτανική πλευρά, η οποία είχε την απόλυτη εξουσία, και η πλευρά της Εκκλησίας.
Βρισκόμαστε στο 1821. Είναι ο αιώνας κατά τον οποίο ωρίμασαν οι κύκλοι προηγουμένων εξελίξεων έτσι ώστε να αναφανεί η σημασία νέων τομών στην οικονομία, στη διπλωματία και διεθνών ισορροπιών. Eίναι ο αιώνας της βιομηχανικής επανάστασης.
Με αφορμή την διακοσιοστή δεύτερη επέτειο της ελληνικής επανάστασης αναρτώ μια σειρά περιλήψεων των μαθημάτων του Κέντρου Ανοικτών Διαδικτυακών Μαθημάτων Mathesis, των πανεπιστημιακών εκδόσεων Κρήτης που παρακολούθησα με διδάσκουσα την εξαίρετη κα Μαρία Ευθυμίου, ομότιμη καθηγήτρια του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Δημητρίου Μίχα, φιλολόγου
Ἡ Κασιανή ὑπῆρξε ἡ σπουδαιότερη λογία γυναικεία μορφὴ ὡς ὑμνῳδὸς καὶ μελῳδὸς σὲ ὁλόκληρη τὴν μακρόχρονη Βυζαντινὴ περίοδο. Τὸ ποιητικὸ ἔργο της πλέον ἐκτιμᾶται ἀπὸ τοὺς ἀκαδημαϊκοὺς μελετητὲς ὡς ἕνα ἀπὸ τὰ πλέον ἀξιολογότερα τόσο ὡς πρὸς τὴν τεχνικὴ τῆς μορφῆς του,
Tο συγκλονιστικό τραγούδι-επιτάφιος θρήνος, της "Μαριόλας", δπμιουργήθπκε, ως ευλαβικό μνημόσυνο στη μνήμη της άτυχης Λαμπρινής Τσίτου, από συγκεκριμένο και διακεκριμένο μουσικό, το Λάλο Φάκο, από τη Βελτσίστα, τη σημερινή Κληματιά, γύρω στα 1800.
Χριστός γεννάται, δοξάσατε· Χριστός εξ ουρανών απαντήσατε. Χριστός επί γης, υψώθητε …».
«Μυστήριον ξένον» χαρακτηρίζει ο υμνωδός τη γέννηση του Θεανθρώπου. Και πώς αλλιώς θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί από την πεπερασμένη ανθρώπινη διάνοια το μυστήριο της συγκαταβάσεως του Θεού προς τον άνθρωπο, το οποίο συντελέστηκε με τη βοήθεια της Θεοτόκου, που «εχώρεσεν σαρκί, τον Αχώρητον παντί» για να φανερωθεί η υπερ-άπειρη και γνήσια αγάπη Του προς εμάς…
Σελίδα 6 από 53